Boli to práve reťazce, ktoré pred pár rokmi spravili z módneho biznisu niečo veľké a nezastaviteľné. Kedysi vychádzali nové kolekcie 4 krát ročne podľa ročných období. V súčasnosti je to 52 krát za rok, presne toľko, koľko je týždňov v roku. Boli časy, keď sme nosili pár tričiek a rifle do zodratia. A muselo prejsť ozaj niekoľko rokov, kým sa daná vec zodrala až tak, že sa nedala nosiť. Dnes sú materiály nekvalitné a s krátkou trvácnosťou. Ceny bežného oblečenia sú tak nízke, že sa niekedy neoplatí čakať ani na zľavy. A zľavy, tie už neprichádzajú dva krát ročne počas letného a zimného výpredaja. Zľavami a zľavneným oblečením sme doslova zaplavení z každej strany.
Čo znamená udržateľnosť?
Udržateľná móda vyznáva filozofiu environmentálnej a sociálnej rovnováhy. To znamená, vyrábať oblečenie s dôrazom na to kto a za akých podmienok ho vyrába s minimálnym dopadom na životné prostredie. Udržateľnosť sa zameriava na to, aby módny priemysel začal prihliadať aj na to, čo skutočne všetko stojí za jedným tričkom, alebo jedným párom tenisiek. Rovnako, veľké módne domy musia spomaliť a nechrliť nové a nové trendy.
Čo je na pozadí?
Na pozadí nášho oblečenia z bežných reťazcov sú ženy, muži, deti.Pracujúci do úmoru niekoľko hodín denne, niekoľko dní v týždni. Často v zlých hygienických podmienkach. Mzda je minimálna, hlboko pod priemerom. Zamestnanci takýchto fabrík často pracujú aj s agresívnymi chemickými látkami bez potrebného ochranného oblečenia. Nemajú nárok na dovolenku, ani na dni voľna. Životné prostredie trpí. Továrne vypúšťajú do okolia a do vodných zdrojov odpad. Skutočná cena jedného trička tak nie je len tých úžasných 6 eur, ale oveľa, oveľa viac.
Ako prispieť k udržateľnosti?
- Nakupovať menej oblečenia
- Rozmýšľať, kde to oblečenie kupujem
- Podporovať lokálnych výrobcov
- Nakupovať v second-handoch
- Nepotrebné oblečeniedarovať, alebo prešiť, prípadne použiť na niečo iné, teda recyklovať
- Klásť dôraz na kvalitu, nie kvantitu